For Your Information

blog ini memaparkan post atau cerita pendek mengenai kehidupan remaja zaman sekarang. TIADA KAITAN DENGAN SESIAPA PUN BAGI YANG MASIH HIDUP ATAU PUN YANG TELAH MATI. jikalau mana2 post menyerupai dengan kehidupan sebenar anda.. hanyalah kebetulan.. AMARAN! post2 ini kemungkinan mengandungi tatabahasa yang kurang tepat atau ejaan yang kurang tepat, dilarang sama sekali meniru atau menciplak post2 didalam blog ini kecuali dengan izin kitorang. -Hiy

Sponsors

Dugaan sebelum SPM aku..

Nama aku IR***.. kgkwn panggil aku "ir" je.. aku  berumur dalam lingkungan 17 tahun...  tahun ni jgk aku akan menghadapi peperiksaan yg menentukan masa depan aku...iaitu SPM...  yela kan...lagi nak dekat debaran SPM... lagi bnyk dugaan yg datang.... yelakan...manusia tak boleh elak dari dugaan kan?

bercerita pasai dugaan... baru2 ni.. aku menghadapi situasi yang tak pernah aku hadapi sebelum ni...selalu situasi ni baca kat novel ja... tapi skg? haa.. ambik kau.. depan2 mata berlaku... aku sendiri tak percaya yang aku menghadapi dugaan seberat ini...tambah2 lagi SPM dah nak dekat...kenapa ya?? baru sekarang tuhan bagi dugaan sebesar ini? kenapa tak semasa aku form 4 dulu?

err...sory la kalau duk ragu2 apa yang aku cerita tadi... biar aku cerita dari mula... dulu(dalam tahun ni jgk)... aku ada seorang teman wanita... nama dia F***.. aku gelar F jela dalam ni... dia ni cute.. peramah... mcm2 lah...dia berumur 16 tahun...muda setahun dari aku... dia belajar di sekolah berasingan dgn aku... aku selalu jumpa dia kat taman berhampiran rumah aku...selalu jumpa pun sebab kami setaman... tusyen pun sekali... huhu...F ni ada kawan(perempuan)... schoolmates dgn aku... dia  ni agak penyibuk sikit lah...  kalau aku ada rapat dgn mana2 perempuan lain.. dia laa jadi tukang report...kenkadang.. dia putar belit cerita...  aku tak kisah la.. kalau member F ni repot atau putar belit cerita pun... sebab benda tu bukan betul pun...

satu hari..aku terima nota dkt bawah meja...bertulis "ir.. jumpa aku dkt pondok tepi kantin sekolah jap... lepas balik terus pegi sana eh? aku nak pulangkan someting... dari Wa(member pmpuan)"...
loceng terakhir pun berbunyi... menandakan waktu pulang... aku pun turut la apa yg si Wa ni suruh.... pegi pondok tepi kantin... bila aku ke sana...pondok tu masih tak ada orang... dalam 5 minit kemudian.. Wa pun datang..


Wa       : Irr…sory late.. tadi pergi jumpa cikgu jap…

Ir          : ohh..  its okey.. ko nak pulangkan benda apa nye?

Wa       : ohh.. tadi ade orang terjumpa ko punya buku nota..die suruh aku pulangkan kat ko..

Ir          : ea? tadi Ko ada tules nota ke tadi ?

Wa       : eh? Nota apa?

Ir          : nota dekat bawah meja aku tu la…yg  suruh aku datang sini… kenapa tak letak je buku kat meja aku?
                                                           
Wa       : tak lah… aku tak tulis ape2 pun… orang yg bagi aku buku ni pun suruh aku datang sini je..

Ir          : orang yang kasi ko buku ni sapa? muka ko cam tak?

Wa       : tak kenal lah… muka pun aku tak cam…



tetiba... sekumpulan guru datang kemari...diorang datang tegur kami..



Cikgu   : eh.. ape korang buat kat sini berdua-duaan? Korang tawu tak sekarang ni time pulang? Tapi korang masih kat sini... boleh berasmara dkt sini???! Korang tak malu ke?

Ir          : eh? Ape ni cikgu? Siasat ape pun tak.. tetiba datang tuduh kami berasmara?

Wa       : Ir… cakap tu sopan sikit.. cikgu… maafkan kami cikgu.. saya yg besalah.. sebab berada dikawasan sekolah waktu pulang…. Saya jumpa ir pun sebab nak pulangkan buku ni je..

Cikgu   : kenapa waktu begini ko nak pulangkan? Kenapa tak pulangkan time sekolah tadi?




kami berdua terdiam...lalu kami dibawa ke pejabat PK Hem untuk menyoal benda ni..kami tidak dapat nak pertahankan apa yg cikgu dakwa kami... lalu kami hanya terima jela hakikat semua ini...pk hem pun rekod la kesalahan kami dalam e-disiplin,,,

then kami balik pun macam biasa..kami tidak menegur sapa lagi selepas kejadian tu... rasa serba salah nak tegur dia... muka dia pun cam... entah la... kesian...  tak sanggup nak tgk muka dia...  tetapi dalam fikiran ku… rasa seperti ada dalang sebalik benda ni.. yela kan.. Wa pun tak tulis nota dkt bawah meja aku… dia hanya serahkan buku ja… yang tulis nota tu lah dalang nya…tetapi siapa???

petang seperti biasa lah...lepak dekat taman.. menunggu F... tetapi dia tak muncul2... aku pun rasa tak sedap hati... aku Call dia... dia tak angkat.. lagi aku risau... lalu ku bergegas kerumahnya... family dia termasuk dia tiada dirumah.. aku Call dia lagi... Ringtone kedengaran dirumahnya...dia tinggalkan handphone.. lagi buat aku risau.. aku Call member F yg schoolmates dgn aku tu...  dia pun angkat..


Ir          : Hello? Weyh.. ko tawu tak F pegi mana?

Kwn F :  WALAIKUMSALAM????

Ir          : err.. Assalamualaikum… erm,. Eh.. ko tawu tak F ada mana???

Kwn F :  Haa…elok la ko tanya dia… dia ada rumah aku..

Ir          : yeke? Aku ke sana ea??

Kwn F : Haa..yela.. bye..


tanpa berfikir panjang... aku menunggang motor ke sana...sedang menunggang motor...aku hanya memikirkan si F… keselamatan aku tak pernah terlintas untuk berfikir… pada masa tu…aku menunggang tanpa helmet dan kelajuan yg.. entah la…laju kot… 

sampai je rumah kawan F... aku memangil nama F... then member F yg muncul keluar... 


Ir          : mana F?

Kwn F : eh? Bagi salam pun tak… tetiba tanya F..  dia baru pulang ke rumah dia…

Ir          : what the! Bila dia balik pulakkk!!? Tak selisih dia pun??

Kwn F : dia baru balik.. dia balik jalan lain kot… yang ko masuk jalan lain kot..sebab tu ko tak selisih.. eh! Penat2 datang dari jauh ni…jemput la masuk dulu, makan minum dulu….

Ir          : tak payah lah.. aku nak cari dia… rasa mcm tak sedap hati ja dgn dia…

Kwn F : eh.. Ir.. dengar kata ko tadi kena tangkap dgn cikgu sebab berasmara dgn perempuan yg kelas sebelah ko tu.. betul ke?

Ir          : ko tawu mane? Ko bagitawu F ke?!!

Kwn F : bukan setakat bagitau je.. ade gambar lagi…kenape?

Ir          : Dasar mulut tempayan!!!  Jadi ko la dalang!! Punca  aku kena tangkap dgn cikgu!!!

Kwn F : jangan tuduh sebarangan eh? aku dapat gambar ni pun sebab ada orang yang aku tak kenal hantar gambar ni kat nombor aku…

Ir          : ergh! Bangang ah ko! Siap ko sekolah esok!

Kwn F : memang aku selalu bersiap2 pun nak pergi sekolah esok! Kenape??


Aku hanya mampu bersabar je dengan kawan F tu… aku tak mau fikir panjang.. terus naik motor dan abaikan apa yang kawan F cakap tadi… menyakit hati je bila berurusan dengan dia.. time aku bawa motor,  seperti mat rempit tanpa helmet.. semata2 ke rumah F je.. alhamdulilah la… selamat tiba.. aku kerumah dia..dia berada didepan rumah… rasa lega yang amat apabila dapat bertemu dengan F... lalu ku melepas kan segala kerisauan aku dekat F!

Ir          : kenapa u tinggalkan handphone u?!! I risau! Kenapa u tak bagitau yg u pergi ke rumah kawan u tuh?!! I tunggu u dekat taman berjam2 taw!!!!

F          : yang u berasmara dengan perempuan lain tu kenapa!!!!  U ingat I tak risaw!!  How dare u do this to me Ir!! I tak pernah buat cmtu kat u pon!!

Ir          : U! I dianiaya!! Ada dalang sebalik ni! Bukan I berasmara dgn dia!!

F          : SHUT UR MOUTH! I dunt want to listen anymore!! I hate u very2 much!! I better kill myself dari menanggung luka ni!!!!!  I nak mintak pututs!!

Ir          : WHAT!!! Sampai hati u!! senang2 je u mintak putus dgn i!! I still love u!!! I dianiaya!!!! Sumpah!!

F          : u sumpah mcm mana pun I dah tak percaya… sebab I sendiri tengok gambar tu..betul2 jelas gambar u dengan betine mane ntah!!

Ir          : U…  I serius!! I dianiaya!! u dengar la penjelasan I ni!!

F          : ENOUGH!!!!!!!!!!!


 lalu dia berlari sambil menangis.....aku pun kejar dia.. aku memanggil nama nya dengan kuat sehingga didengari orang sekeliling… lalu mereka memerhati situasi kami…. Termasuk ibu bapa F …ibu bapa F hanya mampu melihat situasi kami dan tidak mampu berbuat apa2….

Tetiba… sebuah kereta melanggar F! Aku terkejut dan terpaku melihat kejadian itu… lalu ibu bapa F bergegas datang ke tempat kejadian… mereka meraung memanggil nama F, mereka terkejut dengan kejadian itu… aku hanya mampu berdiam dan menangis sepuas2 nya…  penduduk di sekitar taman itu pun datang melihat kejadian ini…

dalam kebuntuan.. tetiba terlintas dalam fikiran aku hendak mencari pemandu yg cuai tadi...aku tercari2 pemandu kereta tadi… dan akhirnya jumpa jugak.. tanpa berfikir panjang… aku melepaskan buku lima aku pada muka nya… aku melepaskan segala kemarahan aku yg terpendam … tumbukan aku menyebabkan muka pemandu itu berdarah teruk…lalu  orang di sekitar kawasan itu menghalang…mereka berjaya menghentikan perbuatan aku itu… lalu aku kembali tenang… selepas beberapa minit .. badan aku seperti orang lumpuh… tidak mampu bergerak…mungkin kerana terlalu terkejut dengan kejadian tu...

disebabkan badan aku  lumpuh… ibu bapa F menghantar aku pulang kerumah.. motorku ditinggalkan di rumah F.. F pula dibawa masuk ke hospital.. aku hanya mampu berdoa agar dia selamat…

keesokan hari.. selepas pulang dari sekolah je…. Ibu bapa menghantar aku ke hospital untuk melawat F… pada masa tu…aku tak taw apa yg berlaku kepada F… aku pun tanya doktor yang menjaga F … doktor itu kata…"yang F ni mengalami pendarahan otak… buat masa sekarang(pada masa tu) dia koma… kami tidak boleh membuat sebarang andaian bahawa dia boleh selamat ke tak... kerana harapan dia untuk hidup hanya 50/50.. jika dia masih berpeluang untuk hidup… kemungkinan dia sudah hilang ingatan… dia hanya tidak ingat identiti orang…itu pun kalau dia selamat… jika tidak selamat.. redha je la dengan pemergiannya eh? tapi insyallah..dia akan selamat..kami akan cuba sedaya upaya untuk menyelamatkan dia…" itu lah kata2 doktor yang masih melekat di ingatan aku sampai sekarang...

ku menjejak masuk ke bilik wad si F.. lalu aku terpaku seketika melihat F... berbaring di katil.. F seperti tidur nyenyak... padahal.. dia koma... bila aku tengok muka F... seolah2.. masa terhenti seketika... entah la kenapa....tanpa segan silu... aku duduk disisi F...aku pegang tangan F... aku dapat rasakan kepanasan tangan dia... aku rasa seperti dia memerhati aku disini... walaupun koma......

tetiba rasa sebak muncul... aku mengambil kesempatan menceritakan hal sebenar mengenai kejadian yang berlaku antara aku dengan Wa... tanpa aku sedar... air mata aku jatuh ke pipi sambil menceritakan hal sebenar.. aku luahkan segala perasaan yang telah aku pendam.....  entah kenapa aku boleh menangis? lelaki mana boleh menangis.... tapi aku menangis.. aku bukan lelaki sejati...aku manusia serba lemah...

sambil aku luah perasaan aku pada F... tetiba.. airmata dia jatuh ke pipi ... aku yakin yang dia dengar apa yang aku cerita.. aku yakin yang dia percaya kan aku... then, aku takkan nak biarkan pipi F basah..aku pun ambil tisu.. lapkan pipi dia... sambil lap.. aku memuji dia.. "masyallah.. u comel bila u tidur..i syukur sgt kerna Tuhan beri u.... untuk i..."

then masa melawat pun dah habis... so, aku pulang kerumah aku.. solat magrib, study, solat isyak, and tidur. serius aku tak sabar hari esok.... baring atas katil asyik terbayang rupa F.. sampai tak boleh tidur.. sampai satu masa... terlena jugak aku. Aku harap sangat F muncul dalam mimpi aku....

keesokan pagi... aku bangun dari katil...terdengar bunyi handphone aku berdering... aku capai handphone aku... then tengok siapa yang Call aku pagi2 buta ni(6.12 pg)... rupa nya emak F..aku pun jawab la... pabila aku jawab... terdengar suara tangisan.... aku terus terfikir keadaan F... tak mungkin terjadi apa2 buruk pada  F.... lalu ibu F beritahu "Ir! isk..isk......(tangisan) anak makcik....!! F... sudah........"

handphone aku terjatuh... terburai segala sim card dengan bateri handphone.... aku jadi gabra...terus tercari2 sim card aku.... lepas jumpa tu terus pasang ke dalam handphone... aku Call mak F... aku tanya "camna keadaan F makcik??!!" lalu emak F pun membalas  "anak makcik sudah pergi Ir!!! (nada tangisan) F sudah MENINGGAL DUNIA!!!"... terdengar ayat tu... aku terdiam... lalu disconnect call... aku segera kejutkan mak ayah aku... bagitaw diorang yang F meninggal dunia...

pada hari itu... aku pergi sekolah sebentar... bagi surat cuti aku... kepada cikgu kelas aku... atas alasan melawat saudara aku meninggal....then aku pergi ke rumah F... menunggu mayat F tiba... masa tu memang aku tak fikir lansung pasal SPM... trial lagi lah... padahal trial beberapa hari lagi....

Sejam kemudian... mayat F pun tiba... aku sempat melihat wajah F.... muka nya seperti tidur nyenyak.. aku tidak sanggup melihat wajah nya lama2.... kerana wajahnya terungkap 1001 kenangan aku dgn dia... aku terus toleh kearah lain..lalu mencapai kitab yasin... baca disisi F....  aku menghabiskan masa enam jam aku (9.00pg-3.00ptg) berada disisi F ja... apabila aku nak beredar dari situ... tetiba... kawan F yang schoolmate aku datang.... dia menahan aku dari pulang... lalu dia menarik tangan aku ke satu tempat...

then... kawan F ni cuba memberitahu sesuatu..tetapi seolah2 terlalu berat untuk memberitau nya... aku pun tunggu la sehingga dia bersedia untuk memberitahu hal sebenar.... 5 minit aku menunggu..akhirnya..dia besedia juga hendak memberitahu sesuatu....  dia beritahu dengan rasa serba salah... dia memberitahu yang dia lah dalang disebalik kejadian aku dengan Wa... aku tidak terkejut dengan pengakuan nya.. sebab memang jelas kawan F lah dalang nya.... cuma aku tidak tahu kenapa dia membuat demikian...

"kenapa ko sanggup lakukan semua ni? apa salah aku?? aku tak pernah ganggu ko!" kata ku..

"actually.. aku suka kan ko Ir... aku jeles bila relationship korang terlalu lama... aku dah putus asa tunggu ko Ir..sebab tu la aku cuba merenggangkan hubungan ko dgn F dengan cara ni.. tapi tak sangka ini yang berlaku? memang aku tak rancang kemalangan tu semua.. im so..so...so sory Ir!! (nada sebak)" balas kawan F...

bila aku dengar je pengakuan dia...  dia suka kan aku.... aku terkejut .... aku hanya mampu berdiam tanpa membalas sepatah kata.... then aku terus beredar dari situ... dia pun dah tak ada respon...

sejak F meninggal... aku jadi pendiam.. nak fokus dalam kelas pun dah tak boleh...disebabkan kehilangan F...kehilangan dia memang memberi impak kat aku..... sejak tu jugaklah aku dengan kawan F macam tak pernah kenal.... seolah2.. selepas hari F meninggal... diri aku telah diformat lain.... alangkah bagusnya jika kita boleh kembali ke masa lampau... agar aku boleh perbaiki segala kesilapan aku... kalau la aku tak jumpa Wa time tu...mungkin sekarang ni dia masih ada dengan aku....

buat masa sekarang... serius aku tak boleh fokus lansung dalam kelas... macam mana aku nak menghadapi SPM nanti? aku sendiri pun tak percaya benda sebegini berlaku kat aku... seperti cerita novel cinta pun ada..tapi masalah nya ni realiti.... bukan cerita...  mungkin ada hikmah disebalik benda ni berlaku kat aku... aku cuma perlu terima keadaan dan tabah je semua ni....

1 comment:

  1. HAHAHAHAHAHAHAHA
    gila MELAYU cerita hg
    memang betoi2 apa yg ada dlm filem melayu laaa
    siap heroin mati lagiiiiiiiiii ^_^
    hahahahaahh mula2 aku baca sedih gak tapi setelah baca sampai habeh aahahahaha gila melayu laaa cerita niii.Aku sampai tak larat nk gelak. Lagi satu hg agak2 laaa nk bagi buku pun cekgu tuduh buat benda tuu. HAHAHAHAHAHA 'LOGIK' gilaaa cerita hg. Cekgu tu bengong sangat kaa. Tapi memang betol2 MELAYU laaa part2 dia. Lawak laaa cerita hg niii. Tahniah sebab berjaya mengadakan lagi satu cerita yg agak best dalam kategori filem MELAYU terbaik ^_^. You ROCK

    ReplyDelete