For Your Information

blog ini memaparkan post atau cerita pendek mengenai kehidupan remaja zaman sekarang. TIADA KAITAN DENGAN SESIAPA PUN BAGI YANG MASIH HIDUP ATAU PUN YANG TELAH MATI. jikalau mana2 post menyerupai dengan kehidupan sebenar anda.. hanyalah kebetulan.. AMARAN! post2 ini kemungkinan mengandungi tatabahasa yang kurang tepat atau ejaan yang kurang tepat, dilarang sama sekali meniru atau menciplak post2 didalam blog ini kecuali dengan izin kitorang. -Hiy

Sponsors

Dugaan Sebelum PMR aku (Part 2)

Sambungan dari cerita "Dugaan Sebelum Pmr Aku (Part 1)"

Loceng sekolah berbunyi... menandakan waktu pulang.....sambil aku tunggu mak ambil aku balik rumah… aku duk pkir.. wht should I do? Pmr tinggal berapa bulan lagi…. Then terdetik rasa nak minta putus hubungan aku dengan dia…Sampai ja rumah… aku capai phone aku, sms dia mintak putos... then dia reply...

"mana janji u? u cakap tamo tinggalkan i? u cakap kita sama2 tanggung masalah ni?  But ini yg u buat kt i?  u tawu tak… I hampir2 bunuh diri taw sebab pkir masalah ni… sebab u je I still here! Kalo nak putos jgk.. ikut u lah… bia lah I tanggung dosa i… dosa i.. orang lain tak patut tanggung…. Sori my dear….  Coz buat u cemni…."

terpaku lah bila dapat msg nih... otak aku serabut... takdapat nak fikir apa2 dah...walaupun soalan matematik 1+1 pon aku tak dapat nak jawab, then aku ke toilet.. aku perhati muka aku dkt cermin... aku tanya diri aku "kenapa aku ni terlalu lemah untuk hadapi dugaan ini? sedangkan dugaan rasulullah berkali ganda lebih besar dari aku!"
5 minit aku dalam toilet, memikirkan masalah aku, lalu aku keluar dan kembali ke bilik aku.... aku baring atas katil... lalu mata aku terlihat sebuah buku rujukan Pendidikan Agama Islam (PMR).. aku semak kandungan buku tu... tetiba aku terjumpa sebuah tajuk dlm buku tu, "solat sunat hajat" ... aku baca la.. then aku terdetik nak buat solat sunat hajat... entah la.. aku ni dah la jahil pasal agama...solat pun rajin tinggal... tetiba nak buat sunat hajat pulak? eshh.. tetapi aku tetap pasang niat aku nak tunaikan solat hajat selepas isyak...  niat aku hanya lah ingin petunjukdan ketenangan dari Nya...

keesokan pagi.. aku terjaga dari tidur... terdengar bunyi handphone aku berdering...lalu aku capai phone aku...tengok la siapa yang call aku pagi2 buta ni(6.05pg).. tengok2 si B ni yang call aku... aku jadi ragu2 sama ada nak jawab panggilan tu ke tak...? then aku pun jawab panggilan dia...

"U.. nape tak balas mesej i? i sayang u sangat, please jangan tinggalkan i, i cume ade u sorang je, i dah takde tempat bergantung sekarang kecuali u je.. parents i pun dah tak percayakan i lagi, so skrg i cume harapkan u ja...k lah u..sorry sangat coz kacau u tengah tidur.. i cuma nak luah segala perasaan i, tu je.. bye.. i love u.."

aku tak sempat nak kata apa2... terus dia disconnect call, perasaan tak tenteram menghantui aku....  aku sms kawan B,  dia ja yang boleh aku harap sekarang...

"weyh, japgi ang blek lewat skit boleh ak? aku ada something to tell...."

sampai ja sekolah... kena perli...  huh... kesabaran aku teruji gila....  then aku terus ke kelas kawan B..tunggu kawan B luar kelas... sementara duk tunggu kawan B ni.... kena perli ja memanjang...

"weyh tunggu sapa? tunggu B ke? die dah takde kat sekolah ni laa...dia dah pindah dah pun!! HAHAHAHA!!!"

ya allah... aku duk sebak ni... tahan nangis... then kawan B pun datang.. dia tnya

"hmm.. A, napa ni? nak gitaw apa?"

aku balas..

"japgi lah aku gitaw... aku jumpa ampa pun, sebab nak bagitaw ampa... japgi kita jumpa dekat library la.. tu jaa.. "

tetiba... time tu jugak... kantoi airmata aku keluar.... tapi still dapat kawal diri la...then kawan B pun tanya..

"A, napa ni? hmm... aku taktaw cena, tak pun kita pi jumpa kaunseling lah... nak? dah la.. jangan duk nanges kat sini... nanti orang kata apa pulak..."


huh.. cover terus... kawan B suruh aku pergi jumpa kaunseling...tapi aku takmau.. malu... then aku balik kelas... duduk tmpt aku sendiri...  sepanjang aku berada di dalam kelas tu.... tidur ja... cikgu pulak buat tak taw ja...lagi pon dia just ajar murid2 dia yang mau belajar... bukan macam aku.. kalau aku nak tumpu pun bukan boleh dah... sebab duk fikir masalah ni ja... aku duk dalam kelas pun sebab nak tunggu masa ja nak balik...then bincang dgn kawan B dekat library....


akhirnya loceng pulang berbunyi...  aku bangun dari tidur... then keluar slumber je... cikgu pun buat tak tau je... then aku ke library..... tunggu la kawan B ni... dalam 10 minit tunggu... dia dtg jugak... aku pun bagitaw la kat kawan B yang si B ni masih duk mengharapkan cinta aku ni bla..bla...blaa.... after aku bagitaw smua tuu... kawan B buat kesimpulan...suruh aku lupakan B...
memang senang bila cakap "lupa kan B" ... tapi bila nak buat tu.. susah, memang susah.. tapi bila fikir2 balik.. lebih baik aku lupakan dia.. selagi aku kaple dengan dia... selagi tu la beban aku kena pikul.... so, aku dah buat keputusan untuk putus dengan dia...

balik je rumah.. aku terus capai phone aku.. bila aku dah pegang phone aku... terdapat 1 mesej yang belum aku baca..... number tak dikenali... bila open ja mesej tu...

"A, ni B ni.. guna number kwn.. phone i kena rampas parents.. sebab diorang dah tak percaya kan i lagi... kite msg gune number ni eh?"

tu la mesej yang terkandung.... so aku mesej jela dengan dia... sedang aku mesej dia... aku rasa serba salah pulak nak mintak putus... so sebab tu la aku tak putus2 lagi dengan dia.....

Debaran PMR makin terasa... 10 hari lagi aku akan menghadapi ujian PMR.. aku seperti biasa lah... pulang kerumah... capai phone.. ada mesej dari number tu jugak... tapi kali ni bukan dari B.. tapi dari tuan number tuu sendiri... aku gelar dia "C" lah.. dia macam nak bagitaw aku something...

"salam, ni A kan? nama aku C , nak tanya buleh?"- sms dari C

"ohh.. ok.. apa?"- sms dari aku

"duk kaple dgn B lagi ka?"- sms dari C

"yap.. kaple g.. napa? dia bwt pgai ka?"- sms dari aku

"hmm.. A tinggai jela B tuu.. dia ada bf len kat sni.. sanggop gila dia buat ceni kat ang.."- sms dari C

"ohh, yaka.. "- sms dari aku


aku memang agak dah yang C nak bagitaw benda2 cemni.... aku cuba tabahkan lagi diri aku... aku memang agak dah yang dia ni akan curang jugak dgn aku... aku tak patut bagi muka lagi dengan B... aku patut tinggaikan B...

pada malam tu... aku call B.. aku nak dengar dari mulut dia sendiri... tapi...dia pertikai kan tuduhan tu... siap bagi sumpah dengan nama tuhan g.. aku pun jadi keliru balik...mana patut aku pecaya? si B atau si C... then aku call si C ni.. dia kata tu betui.. B curang.. dia bagitaw lagi si B ni berjalan dengan laki lain lah.. tangkap gambar dia dgn laki lain lah... huh..then aku suruh si C ni sumpah... C tergamam..dia terus bagitaw..

"aku tak sure sama ada B ni ada org len ka dak.. cuma tengok cara depa macam kaple lah... aku tak berani sumpah...sebab takut benda ni tak betui... by the way.. nanti aku tanya kawan laki tu samada depa kapel ka dak.. k? hmm...sorry sal td.."

hmm.. aku jadi takut sama ada nak percaya si C ni ke tak.... so takpa lah..aku tak mau fikir pasal ni.. serabut kepala ja... tunggu ja apa nak jadi esok....

keesokkan hari... aku ke sekolah seperti biasa...dan balik rumah macam biasa lah... handphone lah benda pertama aku sentuh di rumah... aku hantar mesej dkt C

"amacam? dah tawu ke diorg kaple ke tak?"- sms dari aku

"hemm.. diorang kapel la.. sumpah cakap! tak tipu.."-sms dari C

"hmm.. takpa..thnx bagitaw..."-sms dari aku

"better ang tinggai ja si B tu.. "-sms dari C

"hm.. ok!"-sms dari aku


aku pun turut la apa yang C cakap tu..... aku call B..


"u.. i nak mintak putus lah... i dh tak tahan semua ni..."

"OKE FINE!!"*tuuut...tuuut...(disconnect call)

tak sempat nak cakap apa2... dia letak.. hmm.. aku sedikit tergamam lah... so sejak tu.. aku dirasmikan bujang... yap.. aku dah buat dah apa yang aku ingin lakukan..... aku dah putus dengan dia..

tetapi hidup aku masih lagi tak tenteram... aku masih tak boleh melupakan perbuatan nya itu!

pabila hari berganti hari... PMR pun makin dekat dengan aku... aku cuba sedaya upaya jugak untuk sentuh buku setelah beberapa lama aku hadapi krisis ni..aku tak pernah sentuh buku..... sejak tu jugak... aku dah tak tidur dalam kelas... walaupun mengantuk gila2 dalam kelas... tetapi aku dah tak boleh dah tidur... PMR lagi beberapa hari ja lagi...

sejak aku putus dengan dia jugak... baru aku tau perangai sebenar dia... orang macam dia tak boleh buat kawan.. apatah lagi kekasih hati!

setelah PMR berlalu.. kawan2 yg lain semua nya gembira, boleh enjoy.. aku? ofcoz la enjoy jugak.. disebalik enjoy tu..kesedihan dihati masih terukir! takkan hilang.. walaupun ada peganti.. END!

0 kritikan:

Post a Comment