For Your Information

blog ini memaparkan post atau cerita pendek mengenai kehidupan remaja zaman sekarang. TIADA KAITAN DENGAN SESIAPA PUN BAGI YANG MASIH HIDUP ATAU PUN YANG TELAH MATI. jikalau mana2 post menyerupai dengan kehidupan sebenar anda.. hanyalah kebetulan.. AMARAN! post2 ini kemungkinan mengandungi tatabahasa yang kurang tepat atau ejaan yang kurang tepat, dilarang sama sekali meniru atau menciplak post2 didalam blog ini kecuali dengan izin kitorang. -Hiy

Sponsors

Aku Pelajar Tingkatan 4 (Part 1)

Sepahit-pahit panadol, pahit itu lah akan menyembuhkan kita dari sakit... begitu juga pengalaman.. pengalaman yang pahit juga, akan membuat kita lebih matang.. kita sebagai manusia.. memang tidak dapat nak elak dari DUGAAN... dugaan itu adalah pengalaman yang pahit, juga akan mendewasakan kita..
kata-kata ini menyedarkan aku dari tidur..

Tanggal 26 Disember 2009, aku jejak semula ke sekolah aku...setelah hampir dua bulan tak ke situ... 
dalam hati aku sering berbisik "result pmr aku! mampuss".. 
sebelum aku masuk ke dewan..terserempak Amir.. muka dia seolah2 tiada apa2 yang berlaku.. dengan memegang result PMRnya... aku segera merampas resultnya... 

"wow! 7A? Am! engkau hebat Am.. trial engkau dulu 8B kan? gua respect laa! "

"nih Faiz.. relax bro.. hidup kene relax..tak nak la gelabah.. yang engkau gelabah result aku nape? mane result engkau?"

"hehe.. engkau teman aku jap Am.. aku gementar teruk ni... tak sanggup aku tengok rupa Cikgu Muwiyyah tu.."

"engkau ni sengal la... yela2.. jom..aku teman sayang aku nih! haih.. anak manje tol!"

aku mula menjejak masuk ke dewan... dan mengambil result pmr... terlalu gementar punya pasal, mataku tutup rapat2.. dan mencapai kertas yang mengandungi result pmr aku... aku segera beri kertas itu kepada Amir..aku terdengar tarikan nafas Amir seolah2 terkejut sesuatu apabila melihat result PMR aku..

"Faiz! i don't believe it!"

"don't tell me now! im scared!"

"scare of what!? dapat 8A pun takut ka?"

"what? 8A? engkau jangan tipu aku Am!  aku kan lagi bodo dari engkau Am!"

"bodo tak bodo, kau tengok sendiri lah Faiz ku sayang.. nanti kalau u tengok.. i belanja u makan eh sayang?"

"gulp!"

aku masih lagi memejam mata aku.... dan buka mata aku sedikit demi sedikit.. mata aku mula melihat Bahasa Melayu....A.. Bahasa inggeris..A Mathematic... A .. terusku beliak mataku! "whatt! straight A!!!" aku masih lagi tidak boleh terima kenyataan...sepanjang hidup aku.. tidak pernah dapat straight A.. paling banyak pun 2A je..apabila PMR.. 8A?  huh.. memang aku terkejut.. itu lah detik-detik paling gembira aku..

sebulan berlalu, tawaran ke sekolah berasrama penuh memanggilku... dengan persetujuan ibubapa, aku ditukarkan dari sekolah lama aku ke sekolah berasrama penuh.. perasaan sedih dan gembira bercampur-aduk.. sedih kerana berpisah dengan rakan2 seperjuanganku... gembira kerana dapat berpindah ke sana,. hari2 terakhir disekolah itu berakhir dengan meluangkan masa bersama rakan2 sepejuangan aku dikantin sekolah... sahabat sejati aku, Amir, belanja aku makan.. pada waktu tu, aku berasa seolah2 tidak mahu berpisah dengan mereka semua... kalau lah boleh.. aku akan bawa mereka bersama!

setelah selesai meluangkan masa bersama mereka, terusku jejak langkah keluar dari sekolah itu buat kali terakhir,.. tiba2 langkah2 aku terhalang apabila.. terdengar suara begitu tergoda.. menyahut namaku.. terusku toleh ke belakang...

"Faiz! tggu la jap!"

"err... Ifahh?(teman wanita faiz ketika itu)"

"nape tak gitaw u nak pindah?"

"eh? i bukan suro kwn u bgtaw ke?"

"kenapa suro kawan i bagitaw? kenapa bukan u sendiri bagitaw?"

"erm.. u.. i lambat la.. ibu i tunggu dekat luar..."

"FAIZZ!!" *memegang tangan faiz kuat2..

"erm.. ape lg ifah? u nak ape lg?"

"Tssk..Tssk... uu.. i sayangkan u faiz, u dulu janji dgn i... u takkan tinggaikan i, but nape u buat keputusan ni tanpa pengetahuan i FAIZ?!" *menangis

"ermm.. ifah, u jgn la nangis kat sini.. i bukan nak tinggalkan u ifah.. tp i just ikut kehendak ibu.. die nak i blaja situ.. mungkin berpisah dari segi jarak... tapi hati? hee.. always ade dalam faiz.. ifa.. i janji yang u je i sayang taw... jangan nangis lg... i duk sana dua tahun je... i duk asrama nanti i janji... always contc u taw?"

"janji?!"

"yes! i janji lah sayang"

"eleh.. nanti mesti u ngorat pmpuan cun kat sana kn?"

"haha! dah..dah.. yela2.. faiz tak ngorat pun... ifah ni pun dah cukup cun dah... :)"

"eeee...*sambil cubit pipi faiz* perli je twu.. twu lah ifah udoh punn.."

"erk? haha.. yela2... ifah udoh..."

"haa..kan? ifah udoh... :("

"haa tengok..tadi senyum elok...ni muram pulak... jgn la cmtu.. nanti kidnap ifah bwak rumah mau?"

"eee.. gatai la u... hehe.. uu.. blaja lek lok eh sana? jgn curang!"

"okayh! u pon! blaja lek lok! jgn curang ngn i... law dak.. kidnap u balik umah haa!"

"gataii! ee..tubet mau?"

itu lah detik2 terakhir aku disekolah tu... berakhir dengan kemesraan aku dengan Ifah atau 'NUR AKIFAH BALQIYY BINTI IKHUWWAN MUHAMMED'.. sedap kan nama dia? nama macam orang arab.. yela.. atuk dia berasal dari Madinah.. keturunan arab lah ni.. rupa ifah pun macam arab, tetapi campuran melayu, sebab ibu ifah orang sini... aku berasa bertuah bila dapat teman wanita macam dia... sebab dia menjadi rebutan ramai lelaki dekat sekolah ni...

malam pun menjelang tiba.. hatiku berdebar-debar... kerana esok adalah hari pertama aku pergi ke sekolah baru.. dalam fikiran aku sering terbayang2 bagaimana suasana sekolah itu...? bagaimana rupa kawan2 disana? bagaimana jelitanya awek2 disana ...?  sedar tak sedar.. aku dibuai mimpi...

keesokan pagi, bermulanya hari yang ku nanti-nantikan! sampai saja depan pagar sekolah.. terpegun melihat suasana disitu.. begitu kemas landskap nya.. pelbagai ucapan atau kata2 semangat dibentangkan dipapan kenyataan atau banner.. kagum tak terhingga lah.. lalu aku menuju ke pejabat bersama ibu..

setelah selesai urusan pendaftaran, lalu guru penyelia tingkatan mengiringi aku ke kelas.. dari langkah ke langkah.. aku toleh dari kanan ke kiri, dan kiri ke kanan... ramai murid2 disekeliling memerhati aku.. disebabkan itu.. langkah aku pun jadi tak betul...  sampai saja dihadapan pintu kelas... kesemua murid dikelas itu memerhati aku.... bertapa cuaknya aku apabila menghadapi situasi tersebut... lalu guru penyelia tingkatan memberitahu sedikit sebanyak mengenai aku.. dan menyuruh salah seorang dari mereka menyediakan satu tempat untuk aku... lalu.. menyuruhku masuk ke kelas...setelah aku diberi duduk.. tiba2..

"awak, nah buku..."

"err... terima kasih..err"

"saya ika."

"err... hehe.. terima kasih ika"

"nama awak ape?"

"Fa.. err... fa.. fa...err....."

"awak ni lucu ahh! sebut la betul2.." *sambil pegang bahu

"err... faiz.."

"erk? faiz.. saye suke nama faiz.. nama faiz ni selalu orang nye hensem2..... macam awak lah"

"haa..yela.. hensem... la... sangat...(ya allah... tegugat iman aku dengan pmpuan ni.. dah la comel..)"


sebelum guru period kedua masuk... aku seolah2 menjadi buruan... mereka menuju ke tempat aku.. lalu menanyakan soalan kepada aku... mereka seolah2 seperti wartawan.. tiba2...mata aku terlihat seorang perempuan yang mempunyai rupa yang menarik perhatian aku.... kebetulan beliau sekelas aku.. mungkin beliau sudah dimiliki.

waktu rehat pun tiba... aku menjejak keluar berseorangan...tiba2... Ika pun muncul...

"Faiz, sorang je?"

"er.. yaa.. "

"tau ke kantin kat mane?"

"tak pun.."

"alorr..kesian nye... jumlah ikut ika ke kantin.."

"eh takpe lah... saya boleh cari sendiri"

"alahaii..jual mahai eh? kang sesat sape susah?"

"erm.. ok.. "

lalu ika pun mengiringi aku ke kantin... sampai saja dekat kantin.. dia berhenti mengiring aku.. lalu aku pun tanpa segan2.. aku beli makanan yg dapat memenuhi perut aku yang sedang bernyanyi... setelah selesai mengisi perut... lalu ku merayau seorang diri.. apabila aku sampai ke satu tempat.. tiba2..

"hoi budak baru!"

"huh?"

"kau jangan duk buat kemas la bila datang sekolah ni.."

"apa yang awak maksudkan?"

"bro.. kau sedar tak dengan sapa kau berjalan tadi?"

 "ouh..ika?"

"yap! kalo ko nak tau.. diaa makwe aku k?"

"haha.. ok.. saya takde maksud pun nk ambik die dari awk.. saya pun dah ada makwe.. saya just mintak tolong dia tunjuk kantin dimana ja... sorry la bro.."

"hah...bro.. sorry ke minta maaf ke... aku akan maafkan kau lepas aku belasah kau cukup2.. kalau aku lepaskan kau.. nanti kau buat lagi.. payah pulak.."

"bro.. jgn cemni bro.. bro nak duit saya kasi..bro nak ape? saya kasi je.."

"kasi eh? lagi senang cerite aku... aku nak belasah kau.. kau kasi kan..?  geng! angkut dia!!"

BERSAMBUNG......................

0 kritikan:

Post a Comment