For Your Information

blog ini memaparkan post atau cerita pendek mengenai kehidupan remaja zaman sekarang. TIADA KAITAN DENGAN SESIAPA PUN BAGI YANG MASIH HIDUP ATAU PUN YANG TELAH MATI. jikalau mana2 post menyerupai dengan kehidupan sebenar anda.. hanyalah kebetulan.. AMARAN! post2 ini kemungkinan mengandungi tatabahasa yang kurang tepat atau ejaan yang kurang tepat, dilarang sama sekali meniru atau menciplak post2 didalam blog ini kecuali dengan izin kitorang. -Hiy

Sponsors

Diary Seorang Adik

Abang... kenapa abang pergi tinggalkan adik?

2 Februari, Sabtu
(Baru beli Diari)
aku mempunyai seorang abang yang sering mengacau hidup aku! eshh... kan bagus kalau die tak wujud dalam hidup aku.. aman dunia!! yela..tiap2 hari time aku tengok tv ja.. dia pukol aku...then, rampas remote tv... tapi aku berpuas hati jugak laa... yela..aku ni anak bongsu.. kalau abang mengusik ja... aku report mak... then abang yang kena marah! padan muka diaa!!! tu la keistimewaan anak bongsu... aku buat pasal pun.. mak marah abang jugak.... haha..

3 Februari, Ahad
hari ni macam biasa lah...tak sah kalau abang tak mengusik aku..... rimas gila!! tadi aku buat homework elok2 ja... dia ambik 'Pencil Box' aku... buat kelam macam dia yang punya... bila aku tanya, buat tak mengaku... tapi nak kata dia bodoh.. memang bodoh... nak sorok pun tempat yang mudah terkantoi.... aku pun buat macam orang bodoh... buat2 tak jumpa 'pencil box' tu...then macam biasa... report mak... time abang kena marah tu part paling best! muka abang time tu pun memang lucu... muka bersalah.. hahaha!

9 Februari, Sabtu
Abang takguna!!! sial!! pergi mati laa!!! erghh..! diary ni dia baca! aku tak tahan!! menangis aku time dia baca diary aku ni.... dia baca kuat2.. dalam diari ni... semua aku tulis tentang ketidakpuashatian aku dekat abang aku... bila dia baca ja..dia boleh ketawa...? then baca kuat2 lak tuhh! aku dengan bengang nya... menjerit kuat2 depan abang aku! aku pukul dia sekuat hati!! sehingga dia pulangkan diari ni... kot la kalau lepas baca tuu..nak berubah perangai..tapi lagi mengada! esh!! abang bodoh!

10 Februari, Ahad
Haha! hari ni gembira sangat! sebab? tadi.. abang cuba sembunyi kan result exam! aku tau... mesti dapat teruk! aku dengan rasa ingin tahu... pegi lah ambik reportcard abang... tengok result.... wow! Dapat 7B 3C!! terer kot... berbanding aku... teruk kot... tiba2... mak nampak aku pegang reportcard abang... mak pun ambik la dari tangan aku....  tiba2 mak pergi dekat abang... yang tengah menonton tv tu... then mak marah abang.... aku tekejut la... mak beleter macam2... abang lak...diam je... macam biasa..muka abang mmg lucu bila kena marah! padan muka dia! tula... curi2 lagi baca diari aku! kan dah kena balasan.... aku happy sangat bila abang kena marah dengan mak!! yess!!!

16 Februari, Sabtu
esok besday abang lah.. tahun ni.. aku nak pekena apa pulak dekat abang aku ni?? biar padan muka dia! tahun lepas seluar abang terkoyak... sepanjang majlis hari jadi dia.... dia bukan sedar seluar dia terkoyak! (sebenarnya dikoyakkan aku)... aku bagitaw la sepupu2 aku.. diorang ketawa kuat2! last2 abang sedar... seluar dia terkoyak.... dia temalu teruk kot! time tu Gf dia pun gelak dekat dia... memang puas lah hari2 tu!

17 Februari, Ahad
haha.. sebentar tadi... adalah hari paling aku happy! abang aku menyambut besday nya yang ke 17...yang paling malang..... mula2 henset dia hilang... dekat rumah... aku yang nyorokkan... si gf abang aku ni pulak... tak habes2 duk miskol je! naseb baik aku buat silent mode! then.. aku sent mesej kat gf abang..guna number abang la.. "weyh! duk miskol pe tah! pegi mampus ahh!!"  hahaha! pastu dia balas.. "okay fine! u nak i mampus kan? takpe2! kalau u kol i tak dapat.. tu kira i dah mampus!"... aku pun.. bagi balik kat abg.. buat2 baru je jumpa henset dia...  so.. pergaduhan abang aku ngn gf die.. biarlah diorang uruskan! padan muka!

18 Februari, Isnin
hari ni abang aku diam semacam je? entah kenapa... muka sedih semacam ja... ada aku kesah? lantak die lah nak diam ke ape... asalkan dah tak kacau hidup aku lagi! aman dunia aku! tapi... agak terkejut jugak laa... bila dengar abang bergayut dekat handphone... dengar je perkataan "bertanggungjawab", "kematian", "takleh terima" ..buat aku terkejut beruk! aku terfikir... takkan Gf die pergi mampus sungguh kot? aku duk syak cemtu la.. yela.. muka abang aku pucat semacam je...

19 Februari, Selasa
selalunya... balik je dari sekolah mesti abang akan riuhkan suasana dirumah... tapi, hari ni.. balik ja rumah.. sunyi....  abang tiada dalam rumah... entah kenapa... aku dah mula rasa tak sedap hati...  aku tanya mak, "mak, abang mana? selalu nya dia yang balik awal dari orang..then buat bising.." mak pun jawab "dia pegi melawat kawan dia meninggal"...then, time magrib baru nampak muka abang... entah.. tak pernah tengok muka abang sesedih camtu..... aku pun tanya abang... "sapa yang meninggal tu?" dia membisu...  muka dia tak seceria dulu...  berbanding time ngusik aku dulu... muka dia ceria sangat... tapi skg? aku dah mula rasa menyesal dengan perbuatan aku yang terlampau... aku tau.. yang meninggal tu..adalah teman istimewa abang... iaitu Gf dia... aku yang punca teman istimewa abang aku meninggal.... yelah.. relationship diorang memang lama... sejak aku berumur 11... skg aku dah berumur 13... kiranya dah dua tahun la perhubungan diorang.. dan diakhiri dengan kematian......

20 Februari, Rabu
tidak seperti biasa... dulu..balik je rumah..mesti riuh... tapi..sejak kematian gf abang ni... dia diam... aku dah mula risaw dengan abang.. sebelum ni.. dia kuat makan... tapi sekarang? makan pun tak nak.... aku taklarat ajak dia makan.... dia tetap berdiam...  then..time malam tu.. aku cerita perkara sebenar dekat abang aku tentang mesej bukan2 yg aku hantar dekat gf abang... then abang bagi respon... aku rindu dengar suara abang yg sudah dua hari tidak bergema di rumah ni... abang pun bagitaw... "gf abang meninggai pun sebab.. dia berpenyakit... bukan sebab mesej adik... Dia twu mesej yg aritu tu mesej dari adek.. die kenai sgt perangai adek..." aku dengar je..lega lah..tapi kesian jugak eh.. yela.. Gf abang meninggal sehari selepas hari jadi abang.....

21 Februari, khamis
alhamdulilah... abang dah mula bercakap... aku happy sebab dia dah tak muram mcm sblum ni... tapi sejak2 Gf abang meninggal ni.. abang dah tak mengusik aku seperti dulu... aku pun hairan dengan perubahan drastik abang ni... sejak tu jugak... abang asyik suroh aku solat... sebelum ni... tak pernah lansung... hmm.. aku tetap happy dengan abang....

22 Februari, Jumaat
aku tekejut bila cikgu panggil aku ke pejabat..... aku sangka kan aku ada kes... tengok2.. mak ade dekat pejabat... aku pun tanya "kenapa mak kesini?" mak pun jawab la... "abang kamu.. dia sesak nafas tiba2... dia skg ada dekat wad"  aku tekejut lah.. kenapa tiba2 ja abang jatuh sakit? buat masa sekarang..aku takleyh la nak syak wasangka buruk tentang punca dia sakit....
bila aku ke wad... aku tekejut tengok rupa abang aku....  muka dia pucat... tiba2... aku menangis tengok abang...yang selama ni buat hidup aku ceria..... biarlah dia mengusik aku macam mana pun...tapi dia tidak seperti remaja sekarang... suka keluar melepak..tapi abang aku tidak seperti itu... malah dia luangkan masa dia dirumah dan cuba merapatkan hubungan dia dengan satu2 nya adik yang dia ada, iaitu aku... dia tidak pernah memarahi aku... walaupun kadang2 aku yg buli dia... hubungan dia dengan mak...? dia tak pernah melawan..... kalau boleh..tiap2 hari dia kena marah mak sebab mengusik aku... tapi abang tak pernah keluar satu perkataan pun bila dia kena marah.... aku patut besyukur dpt abang mcm tu....

pada pukul 9.30 malam..
abang menghembus nafas yg terakhir.. didepan aku..  sebelum dia mengucap dua kalimah syahadah... dia cakap..."adik, abang minta maaf ..sebab abang selalu marah adik... selalu membuli adik... adikk... nanti abang takde... jangan lupa solat taw...sesungguhnya..solat tu tiang agama... adek.. jaga mak ayah taw? jangan melawan mak ayah eh? jaga la maruah keluarga kita eh adik? adik kan perempuan.. maruah perempuan lagi mudah tecemar kalau tak dijaga... abang happy sangat.. sebab..sepanjang hidup abang... meluangkan masa tengok2 kan adik... kalau boleh.. abang nak sangat berada disisi adek sentiasa... tapi adik abang ni kan dah dewasa.. buat apa nak tengok2 kan adek lagi kan? abang taw... selama ni abang dah banyak menyusahkan adek... buktinya..diari adek... abang sedar.. kehadiran abang ni menyusahkan adek... tp takpelah... taklama lagi abang akan pegi jgak... so lepasni adik mesti happy kan kalau abang takde?"  kata2 abang dengan  nada perlahan...tapi jelas kedengaran... ... buat aku menangis tak henti... abang..kenapa abang pergi tinggalkan adik?? adik yang patut minta maaf! bukan abang!

alfatihah buat abang...

7 comments:

  1. bella: nope... saye takde bro.. :(

    Ceritera: yaka? :O

    ReplyDelete
  2. h:yupp..hemm..:( my life xpnh bhgie cm owg laen..ape ini dgaan untuk i???

    ReplyDelete
  3. SETIAP DUGAAN MEMATANGKAN KITA... JANGAN FIKIR KITA NI HADAPI DUGAAN YG BESAR... SEDANGKAN RASULULLAH SENDIRI HADAPI DUGAAN DIA.... LAGI BESAR DARI KITA... TETAPI DIA TETAP RELAX JE... KITA HAMBA ALLAH kena contohi rasulullah.... sekadar dugaan hidup kita ni..hanya asam garam ja... kita ni bukan lah jihad spt rsulullah... baru hadapi dugaan sikit... frust... bukan nak kata... aku pun mcm cik kak jugakk.... lemah dgn bnda2 cmni... tp apa la sgt... sedangkan ada lagi orang yg hadapi dugaan besar dari kitaa.... sebarang salah dan silap cakap.. harap maaf sgt3...

    ReplyDelete
  4. hemm....yela...itz ok...n tenxz bg nchat nye..but..low ko llui smue nie..ko akn ase ape yg ak ase..idop nie btol2 nk dge ak...nk2 thun nie..thun ak pmr..ak frust gler..nk2 exam bwu2 nie dpt 8a 1b..gramm..nie lak..sal kwn2 yg mnftnah ak mcm2...ak da xlrat nk saba...:(((

    ReplyDelete
  5. nasihat? tak lah..ni leteran..
    haha...
    yap.. faham sgt bila kena aniaya... kakak twu tak... orang yg kena aniaya...doa dia tuhan makbul... kalau mampu...doa la bg kebenaran terbongkar jgk... insyallah....
    *komen paling poyo... minta maaf sgt2 kalo kasar sgt nasihat

    ReplyDelete